Kiedyś konkretny styl był popularny przez kilka lat, dziś moda zmienia się prawie z tygodnia na tydzień. Największe i najszybsze sklepy sieciowe są w stanie wypuszczać nowe kolekcje co miesiąc, a rekordzista robi to nawet co dwa tygodnie. To bardzo dobrze opisuje kierunek, w którym zmierza współczesna moda i czym w zasadzie się stała. Jest dziś ona tania, dostępna dla każdego i w zasadzie niezauważalna dla większości ludzi.
Na tempo postępowania mody wpływa globalizacja. W niej samej nie ma niczego złego, ale sprawia, że ten sam trend dochodzi praktycznie do wszystkich zainteresowanych w tym samym czasie. Do tego w obecnych czasach w social mediach jest aktywnych znacznie więcej opiniotwórczych osób, które są w stanie jednej minuty stworzyć nowy trend, który opanuje internet na tydzień. To sprawia, że jest coraz większe zapotrzebowanie na tworzenie nowej mody. Można na niej sporo zarobić, wystarczy przyciągnąć do siebie uwagę jednej znanej osoby, która przekaże dany produkt czy stylizację swojej milionowej widowni.
Od wielu miesięcy popularne jest zamawianie nowych rzeczy i rozpakowywanie ich przed kamerą. Filmy polegające na takich działania zdobywają setki tysięcy wyświetleń, co prowokuje inne osoby do powielania ich. Skoro rynek wykazuje popyt, to producenci dostarczają coraz to nowszych propozycji, przyśpieszają swoje kolekcje i zachęcają jeszcze więcej młodych osób do zakupu szybko zużywającej się odzieży albo gadżetów.