Praca, obowiązki domowe i natłok innych wydarzeń sprawiają, że jesteśmy nieomal cały czas w biegu! Doba wydaje się być za krótka, żeby zdążyć ze wszystkim. Jeśli masz wrażenie, że osiągnięcie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a pracą to nierealne zadanie, koniecznie przeczytaj poniższy artykuł i weź sobie do serca praktyczne rady!
Równowaga między życiem prywatnym a pracą – czy to możliwe?
Przede wszystkim powinnaś nauczyć się oddzielać życie prywatne od zawodowego, na ile jest to możliwe. Oczywiście nie da się tego zrobić na sto procent! Myśli się przenikają i nie jesteś robotem, którego można przełączyć przy pomocy jednego guzika z trybu ,, praca “ w tryb ,, prywatne życie “. Jednak dla Twojego zdrowia psychicznego musisz nauczyć się zdrowego dystansu, na tyle na ile potrafisz. Kolejną ważną kwestią jest ustalenie listy zadań, zarówno w pracy, jak i w domu. Dzięki temu nie będziesz miała wrażenia, że pogrążasz się w chaosie i będziesz mogła z większą swobodą i luzem podejść do kolejnych obowiązków. Kiedy wiesz, że starannie wykonałaś wszystkie zadania z listy pracy lub wypełniłaś obowiązki domowe, możesz skupić się na teraźniejszości, a nie błądzić myślami wokół tego, co jeszcze musisz zrobić po powrocie do pracy lub do domu.
Poproś o pomoc i minimalizuj swoje obowiązki
Rób tylko to, co konieczne. Ustal swoje priorytety i działaj według tego, co jest dla Ciebie ważne. Kiedy jesteś w pracy, pomyśl z jakich narzędzi skorzystać, aby praca była łatwiejsza, które zadania możesz oddelegować, aby projekt przyspieszył i jakie współprace powinnaś nawiązać. W domu dziel się obowiązkami. Nie rób wszystkiego sama, mimo iż uważasz, że to Ty najlepiej znasz się na wszystkim. Podzielcie się domowymi czynnościami – Ty również pracujesz zawodowo i dlatego nie możesz mieć wszystkiego na głowie. Czasem warto zrezygnować z niektórych zadań czy aktywności. Są one mało opłacalne lub po prostu bezsensowne. Mniej zadań to większy luz psychiczny i płynniejsze przejście z trybu pracy w tryb zawodowy.
Przyjaźnie w pracy? Czy są możliwe?
Nie dziel się prywatnością w pracy. Nie opowiadaj ze szczegółami historii z Twojego życia rodzinnego, to nigdy nie jest opłacalne. Jeśli przyjaźnisz się z kimś z pracy, odłóżcie takie rozmowy i pogaduszki na czas, kiedy znajdujecie się na gruncie prywatnym. Podobnie postępuj w domu – owszem, podziel się z drugą połówką tym, co Cię gryzie, jeśli chodzi o pracę, ale nie snuj niekończących się opowieści. Nawet jeśli masz kochającego partnera, on z pewnością chce, abyś była też skupiona na relacji i związku niż tylko na pracy, choćby była ona dla Ciebie źródłem satysfakcji i spełnienia. Ucz się także asertywnej komunikacji w pracy, nie rób niczego za darmo, ponad to, co chcesz zrobić – naucz się, jak odmawiać i stawiać granice, to ważne, bowiem w innym wypadku praca zawładnie także Twoim prywatnym terytorium!